Leerwerkgemeenschap De Koestal krijgt podium tijdens het Maatschappelijk Voorveld Congres Katwijk

Dinsdag 19 april jl. vond het Maatschappelijk Middenveld Congres plaats in TriPodia Katwijk. Een avond die in het teken stond van elkaar ontmoeten, om elkaar vervolgens weten te vinden voor het welbevinden van de inwoner van de gemeente Katwijk. Er stonden twee thema’s op de agenda: het opgroeien en ontwikkelen van de jeugd en het voorkomen van armoede. De leerwerkgemeenschap De Koestal kreeg deze avond ook een ‘podium’. Dit bood een mooie manier om te vertellen wat de leerwerkgemeenschap binnen een kort tijdbestek samen heeft gerealiseerd. Ook was dit congres dé plek om de leerwerkgemeenschap meer bekendheid te geven, als plek waar je elkaar kunt vinden en om de aanwezigen te inspireren: de leergemeenschap als samenwerkingsvorm op diverse thema’s .

Corien van Starkenburg, wethouder Zorg en Ondersteuning, opende de avond. Zij sprak mooie woorden over de gemeente Katwijk en de betrokkenheid van inwoners om elkaar te willen helpen, zodat iedereen mee kan doen. Echter benadrukte zij ook de steeds groter wordende groep mensen die niet mee kan doen. Zij pleitte ervoor om deze groep te zien en van mens tot mens elkaar te ondersteunen. Door aandachtig te luisteren naar elkaar, waarbij de kracht van het verhaal zit in het herhalen, om vandaaruit de mensen (weer) regie te laten krijgen over hun eigen leven om weer mee te doen.

Nanouk Evers, gedragswetenschapper van het wijkteam, vertelde over de hulp die door de wijkteams geboden wordt. Er wordt altijd gekeken naar het netwerk van de gezinnen die ondersteuning goed kunnen gebruiken. Er zijn ook gezinnen die geen  netwerk hebben. Meestal blijkt bij het doorvragen dat er wel degelijk een netwerk bestaat, maar dat niet iedereen om hulp durft te vragen aan hen. Terwijl de ervaring leert dat de mensen uit het netwerk zeker wel bereid zijn om ondersteuning te bieden. In de uitnodiging van dit congres sprak werd: “It takes a village to raise a child” genoemd. Dat geldt ook voor de gemeente Katwijk, en voor zowel kinderen als volwassenen.

Jeroen van Baar, neurowetenschapper, sloot het plenaire gedeelte af met een inspirerende lezing over hoe het kan dat mensen samenwerken en wat er in ons brein daarvan af te lezen is. Hij stond stil bij een aantal noodzakelijke punten voor een goede samenwerking, zoals ‘mensen gaan beter samenwerken als ze weten dat ze elkaar weer gaan tegenkomen’ en ‘dat een team met verschillende mensen gelijkwaardig aan elkaar zijn moet zijn’. Het mooie van zijn verhaal was toch wel dat door onderzoek bewezen is dat we gelukkiger worden van mensen helpen en ondersteunen.

Na een hapje en een drankje, startten de rondetafelgesprekken.
In twee rondes met verschillende gesprekpartners vertelde de
leerwerkgemeenschap over haar ontstaan en wat er tot nu toe gedaan is. Ook werd er stil gestaan bij de werkvorm ‘leerwerkgemeenschap’. De gesprekspartners stelden verschillende vragen zoals: ‘Worden er ook activiteiten georganiseerd voor andere groepen dan alleen de kinderen?’. ‘Hoe kunnen de mensen ons weten te vinden?’ Is deze werkvorm van leerwerkgemeenschap ook geschikt voor bijvoorbeeld de problematiek eenzaamheid’?
Het is niet bij de ontmoeting en informatie uitwisselen gebleven, sommigen hebben aangeboden mee te helpen met de activiteiten en/of een keer iets te willen vertellen binnen de leerwerkgemeenschap vanuit een bepaalde ervaring/kennis. Voor de leerwerkgemeenschap was deze avond een mooie kans om nieuwe contacten te maken en zich te profileren.