Leeratelier Signaleren van armoede bij kinderen

Op dinsdag 8 februari heeft een leeratelier met ongeveer 25 deelnemers vanuit het werkveld, gemeenten uit de regio en het lectoraat Sociale Innovatie & Ondernemerschap plaatsgevonden. De online bijeenkomst ging over het signaleren van kinderen die in armoede opgroeien. De aanwezigen hebben vanuit verschillende perspectieven samen mét en ván elkaar geleerd over hoe dit vraagstuk op te pakken.

Niet onbelangrijk, want het onderwerp krijgt steeds meer aandacht bij gemeenten en het werkveld. Veel politici, beleidsmakers en hulpverleningsinstellingen richten zich op het doorbreken van intergenerationele patronen in armoede. Immers, het Centraal Bureau voor de Statistiek constateerde enkele jaren geleden dat één op de twaalf kinderen of jongeren in Nederland opgroeit in armoede.

Het leeratelier begon met een inspirerend interview van Wiep Staal met ervaringsdeskundige Co Viele. Zij is in eigen huis het initiatief ‘De Voorraadkast’ gestart. Haar hele huis staat vol met boodschappen waarmee ze 35 gezinnen in Katwijk te eten kan geven. Co heeft een groot netwerk aan donateurs opgebouwd van lokale bedrijven tot burgers. Ze hield een indringend betoog dat ouders arm zijn, maar dat kinderen te maken hebben met sociale uitsluiting als gevolg van de armoede bij ouders. Daarmee markeerde ze het belang van het onderwerp.

De deelnemers gingen vervolgens in deelgroepen aan de slag met de rijk gevulde toolkit ‘Kinderen in Armoede Zien’ van Stichting Preventief op Maat. Een gedeelte uit deze toolkit hiervan werd toegepast op een casus uit de praktijk aangeleverd door JES Rijnland. Iedereen ging vanuit eigen achtergrond bespreken hoe een signaal bij een kind het beste kan worden opgepakt en wat dat eigenlijk vraagt aan houding, vaardigheden en kennis. Het belang van oordeelvrij het gesprek aangaan kwam telkens naar voren. De opbrengsten zullen worden verwerkt in een ‘expertisekompas’ die wordt opgestuurd naar de deelnemers.

Fatima Touzani haalde daarna ervaringen op bij de deelnemers om zo in diverse groepen uit te wisselen. Zij hield vervolgens een presentatie over de meerwaarde van het werken in een leergemeenschap en putte daarbij uit eigen ervaringen uit Katwijk. Daar heeft ze een prachtige leergemeenschap ontwikkeld waar Co Viele ook deel van uitmaakt.